25 Haziran 2012 Pazartesi

Marilyn

Ingolstadt haftamda kendimi yola kaptirmis sokak sokak dolanirken kulagimda pek guzel sarkilarla, "Marilyn Monroe - Legende, Mythos und Ikone" basligiyla bir sergi afisi gordum. Pflegschloss sozcugunu telefonuma not ederek yurumeye devam ettim. Ertesi gun gugil efendiyle aranip tarandiktan sonra serginin Ingolstadt'a trenle 15 dakika mesafedeki Schrobenhausen'de oldugunu ogrendim. Planimi programimi yaptim (cok tertipliyimdir) ve bir ogleden sonra serginin son saatini yakalamak uzere yola koyuldum.



-Schrobenhausen'inn 1965'teki gorunumu-

Schrobenhausen pek kucuk, sevimli bir kasaba gordugum iki caddesi uzerinden yapabildigim yorumla. Sanki birazdan sahilden gelen cocuklar dondurmacilarin onunde kuyruga dizilecekler gibi. Kasabanin gobeginden gecen caddede arabalar 10 ila 20 km hizla ilerliyorlar, Sincan-Eskisehir Yolu minibusleri gibi ama tabi ki araclar daha konforlu ve havadar. Ana caddenin bir paralelinde kasabaninin tum muzeleri siralanmis, her ara yolda bir muze tabelasiyla karsilasiyorsunuz.


-Schrobenhausen'inn 2012'deki gorunumu-


-Museum im Pflegschloss in Schrobenhausen-


Gunun sicagiyla ayaklarim pismek uzereyken aradigim tabelayla karsilasiyorum ve muzenin girisine ulasiyorum. Muzenin o gun ve saatte tek ziyaretcisi benim. Muze gorevlisi ust kattan baslamam gerektigini soyluyor, ben de Alman disiplinin sozunu dinleyerekten ust kata cikiyorum.


Sergi alani odalardan olusuyor, kimi odalarda tek bir fotografcinin cekmis oldugu fotograflar yer alirken, kiminde birden fazla fotografcinin eserleri arka arkaya sergileniyor.


-Playful / Bert Stern (1962)-



-What is All About / Bert Stern (1962)-



-Here's to You / Bert Stern (1962)-



-Rhythm / Bert Stern (1962)-



-Bert Stern (1962) Vogue icin-


Fotograflarin fotograflarini cekmek, tum odalarin pencerelerle cevrili oldugu bir aydinlikta ve Marilyn'in guzelliginde eglenceli bir oyun haline donusuyor. Kimi fotograflarinda guzelligiyle buyuleyen ve baska bir sey dusunmeye izin vermeyen Marilyn, bazi fotograflari icin benim ikincil bir kopya alma girisimimde cam uzerindeki yansimalariyla benimle alttan alta dalga geciyor; bazen kendisini saklayip benim camdaki suretimi bana geri veriyor, bazen de bir hayalet gulumsemesi takiniyor o guzel yuzune. Fotografciliktan zerre anlamamamin odulu ve ortam aydinlatmasiyla/aydinligiyla bas edememin sonucu olarak kendimi Marilyn'le kose kapmaca oynarken buluyorum.


 
-Willy Rizzo (1962)-




-Simply Marilyn / Nahum Baron (1954)-




-Marilyn at Home / Nahum Baron (1956)-




-Marilyn at the Make Up Table, NYC / Sam Shaw (1955)-



-Marilyn & Arthur Miller, NYC / Sam Shaw (1956)-




-Marilyn at the Central Park Lunch Counter, NYC / Sam Shaw (1956)-



-Marilyn Monroe and Romantic Couple, Central Park / Sam Shaw (1957)-



-Marilyn in Roxbury, Connecticut / Sam Shaw (1957)-


 

-Marilyn in Roxbury, Connecticut / Sam Shaw (1957)-


 

 
-Marilyn at Roxbury, Connecticut / Sam Shaw (1957)-


Saclarinin boyali olmasina ragmen o sarisinligi dogal ve duru bulmamda, kendisinin Norma Jeane halleriyle sonradan tanismamin etkisini kestiremiyorum. Sanirim bakisinda, durusunda bir sadelik ve ictenlik var. Film setinde, o aklimiza kazinan en meshur sahnelerinde/pozlarinda fettan kadinla selamlasiyoruz zaman zaman ama yine de sonsuz bir masumiyet hissi uyandiriyor bu kadinin guzelligi bende. Hayatta pek az kadinin guzelliginden bu denli etkilendigimin farkina variyorum; gorselliginden etkilendigim kadin sayisi, guzelliginden etkilendiklerime kiyasla cok daha fazla.


Asagida en meshur halinden bir poz yer aliyor (ve diger fotograflarin yaninda bana zerre cekici gelmiyor). Bizim gozumuze gorunenin kayit altina alindigi noktada, bizim gormedigimiz onlarca kisinin varligini umursamaz bir tavir acaba hayatinin genelinde bir oyuncu oldugunu mu soyler? Bilemiyorum.


-Marilyn Monroe on the Set of "The Seven Year Itch" / Sam Shaw (1955)-


 

-The Seven Year Itch / Sam Shaw (1955)-

"This girl had something I hadn't seen since silent pictures. She had a kind of fantastic beauty like Gloria Swanson and she radiated sex like Jean Harlow. She didn't need a soundtrack to tell her story." Leon Shamroy


-Marilyn `Rodeo` straw hat from the back, Arizona / Milton H. Greene (1956)-




-Red Velvet Pose serisi / Tom Kelley (1949)-



-Norma Jeane / Bernard of Hollywood (1946)-


Ust kattaki salonlari tavaf ettikten sonra, cok sisplinli bir sekilde alt kata yoneliyorum. Alt katta "Marilyn Monroe" gorselinin kullanildigi yakin donem eserleri yer aliyor. Iki bolum/teknik arasindaki geciste Andy Warhol bize yardimci oluyor.



-Shot Orange Marilyn / Andy Warhol (1967)-


-Andy Warhol-

Eserlerin bir kisminda dogrudan MM fotograflari kullanilmis, kimisinde eski fotograflar deforme edilmis, kimisinde tutulu halleri desen halini almis, bir kisminda ise bastan resim edilmis. Varligiyla verdigi esin yetmemis, varligindan turetilen gorseller esin vermeye devam etmis.


-So Richtig, So Falsch / Sarah Schumann (1963)-



-Altri Giorni, Altri Giochi / Sarah Schumann (1963)-



-The Martyrdom of Marilyn Monroe / Alida Walsch (1973)-


-Marilyn – Mao / Philippe Halsman (1959)-

"Sometimes, I think it would be easier to avoid old age, to die young, but you'd never complete your life, would you? You'd never wholly know yourself." Marilyn Monroe



-Marilyn / Saskia de Boer (1977)-



-MM After Bert Stern / Deval J. J. (2004)-



-Sad movies make me cry / Gudmundur Erro (2001)-


-Geweih from MYTHOS Marilyn / Arnulf Rainer (2002)-


-Marilyn design with red background Mandala 1 / David Burke (2003)-

Alt kat ziyaretimi tamamladiktan sonra muzeyi kapatmak icin beni bekleyen gorevlinin yanina ulasiyorum, kendisi ozenle rulo haline getirdigi bir sergi afisiyle beni yolcu ediyor.

Sehri gobeginden gidiklayarak yuruyorum, istasyona dogru. Dondurmacilara halen ulasmamis cocuklar, deniz sefasini bitiremisler sanki. Belki de denizin bu ic topraklara ulasmasina daha mevsimler vardir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder